Site-ul Uniunii Europene prezentând în sinteză industria grafică europeană, menţionează că aceasta generează venituri de aproximativ 105 miliarde de euro, cuprinde 132.000 de companii cu peste 850.000 de angajaţi şi este formată mai ales din întreprinderi foarte mici, mai mult de 85% dintre acestea având sub 20 de angajaţi.
Uitându-ne pe datele statistice, vedem că în 2006 (anul cu ultimele date statistice cuprinse în raportul anual al Intergraf), în România, veniturile (declarate) ale industriei tipografice erau de 624,5 de milioane de euro, generate de 2.128 de firme ce aveau 19.780 de angajaţi. Jucându-ne cu cifrele, vedem în primul rând că România este o piaţă infimă pentru industria tipografică – veniturile generate în 2006 reprezintă … 0,59% din veniturile totale ale celor 27 de state membre.
Mergând mai departe, vedem că avem în România o medie de 9,3 angajaţi per firmă (mai ridicată decât media europeană de 6,4 angajaţi per firmă), iar încasările per angajat sunt, evident, destul de mici – 31.572,3 Euro pe an (cam de patru ori mai mici decât media europeană).
Ce înseamnă apariţia morii de hârtie în acest context? Înseamnă foarte mult din perspectiva directă şi nemijlocită a clientului şi destul de puţin din perspectiva seacă a statisticilor. Statistic vorbind, suntem încă o entitate juridică ce lucrează şi în domeniul tiparului, cu puţini angajaţi, care ar putea scădea media României din punct de vedere al numărului angajaţilor. Statistic, se pare că nu contăm prea mult. Din punct de vedere uman, ne dorim să însemnăm mult mai mult, iar cei din jurul nostru sa ne vadă exact aşa cum suntem: nişte oameni entuziaşti şi dedicaţi care lucrează pe utilaje de muzeu şi din mâinile cărora ies obiecte cu suflet, create cu drag, special pentru fiecare.
Sursa datelor: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/wood-paper-printing/printing/statistics/index_en.htm